Bel ons: 050 71 30 30

Helm, rijbewijs en registratie verplicht voor snelste e-fietsen

sep 16, 2016

Voor de snelste elektrische fietsen zijn vanaf 1 oktober een rijbewijs, helm en registratieplaatje verplicht. Er komt ook een verplichte verzekering voor e-bikes die autonoom rijden.

Er worden drie categorieënelektrische fietsen ingevoerd, bevestigt het kabinet van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Voor de eerste categorie, met een vermogen tot 250 watt en een snelheidsbeperking tot 25 km/u, verandert er niets. Dezelfde regels blijven gelden als voor de gewone fietsen.

De twee andere categorieën zijn elektrische fietsen tot 1.000 watt, ook met een maximale snelheid van 25 km/u, en de zwaarste tot 4.000 watt, die 45 km/u mogen halen. Voor beide categorieën moet de gebruiker minimaal 16 jaar zijn. De echt grote verandering komt er voor de zwaarste categorie elektrische fietsen.

Die zogenaamde ‘speed pedelecs’ worden een aparte klasse binnen de bromfietsen, naast het type A en B. Dat betekent dat een rijbewijs verplicht is, waarbij slagen voor een theoretische proef volstaat. Ook een helm wordt verplicht, al hoeft dat geen motorhelm te zijn. Een fietshelm volstaat als die voldoende bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd. Ten slotte wordt ook een nummerplaatje met registratie verplicht. De plaatjes meten 10 bij 12 centimeter en beginnen met de letter P.

Er komt ook een verzekeringsplicht. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen fietsen zonder en met trapondersteuning. Bij dat laatste type e-bike kan de gebruiker niet alleen op de motor rijden, hij moet trappen om de fiets in beweging te houden. Voor een fiets die volledig autonoom kan rijden zonder dat de bestuurder bij hoeft te trappen, wordt een verzekering verplicht. Wie een fiets met hulp- motor koopt en zelf altijd moet bijtrappen, hoeft er geen te nemen, al wordt een familiale verzekering sterk aanbevolen.

De elektrische fiets met trap- ondersteuning moet wel worden ingeschreven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) met het nieuwe formulier ‘aanvraag tot inschrijving van een bromfiets of lichte vierwieler’. Daarop zal een extra vakje prijken waar men kan aanduiden of het om een speed pedelec gaat. De regeling is uitgewerkt door de overheidsdienst Mobiliteit.

De zwaarste elektrische fietsen moeten op het fietspad waar de snelheid maximaal 50 km/u is of minder. Daar wordt wel de voorwaarde aan gekoppeld dat de andere weggebruikers op het fietspad niet in gevaar worden gebracht. Geldt een hogere snelheidsbeperking, dan mogen de speed pedelecs op het fietspad rijden als het aanwezig en bruikbaar is.

De regeling komt er omdat minister Bellot de regels duidelijker wil. Hij vindt het niet uit te leggen dat de zwaarste categorie elektrische fietsen, waarvoor amper regels gelden, gemakkelijk een zwaar gereguleerde bromfiets op topsnelheid voorbij kunnen sjezen. Daarom stopt hij ze nu in dezelfde categorie, zodat de afspraken en regels opnieuw in overeenstemming zijn.

De hervorming van de regels heeft ook repercussies voor de verkeersborden. Er komen er tien nieuwe, van M11 tot M20. Vier andere verkeersborden worden aangepast.

 

Bron: De Tijd, 14/09/2016

Schrijf u in op de nieuwsbrief